Wanneer je hoofd overloopt – en de druk te veel wordt

Energiek, uitgerust, sterk, enthousiast. Willekeurige woorden waar ik nu even niet bij kan. Soms is het gewoon even zoek. Deze week is zo’n week. Het is even kwijt. Ik moet van alles van mezelf, ben druk, maar maak mezelf ook vooral druk. Uit één gedachte volgen er namelijk nog honderd. Gevolg: tien dingen tegelijk aan het doen en niets is eigenlijk écht af. Dit zorgt voor een onvoldaan gevoel. Totaal niet prettig en zorgt er zelfs voor dat er momenten ontstaan dat ik me een beetje down voel. Heel onprettig dus het is tijd om even wat verandering aan te brengen.

 

 

Wanneer ik moe ben, tegen het oververmoeide aan, vindt ik het moeilijk om me te concentreren op één ding tegelijk. Zoals ik net al zei, ik ben vooral in mijn hoofd met tien dingen bezig. En dat ben ik wel vaker, maar op momenten dat ik me uitgerust voel heb ik niet in de gaten dat die tien dingen er zijn.

Ik ben het type dat houdt van voorlopen op de feiten. Het geeft me een ontzettend goed gevoel als ik dingen klaar en uitgedacht heb. Kleine dingen; zoals mijn werkkleding klaar leggen voor de volgende dag. Wat grotere dingen: zoals het huishouden, maar ook andere dingen zoals het bijhouden van mijn blog, leren voor mijn opleiding, het zoeken van een outfit voor een festival, maar ook bijvoorbeeld de eerste verjaardag van Nino die al over twee maanden is. Als ik vast loop kan ik het beste even wat afleiding zoeken in de natuur maar dat kwam er deze week amper uit door vermoeidheid. Je blijft in zo’n cirkel en na honderduizenden gedachten ben ik daar zo klaar mee.

Sommige van bovenstaande dingen kan ik niet in één moment afronden en ben ik wat langer mee bezig. Dat heb ik mede te danken aan mijn perfectionisme waarbij goed niet goed genoeg is. Het is alsof ik daarom soms naar dingen op zoek ben om te doen zodat ik me direct voldaan kan voelen. Iets wat ik gelijk af kan ronden. Bijvoorbeeld Nino zijn slaapkamer van top tot teen schoonmaken en de indeling veranderen. (wat zal hij lekker slapen)

Nou zijn er ook nog wel een paar andere dingen die me helpen en die wil ik graag met jullie delen, want het is gewoon grof gezegd klote als je je zo voelt. Oké, komt ie:

 

1. Write it down

Het helpt mij altijd enorm als ik een soort van planning maak. Ik ben nog op zoek naar een weekplanner waar ik precies kan noteren wat ik welke dag wil doen, en dit ook terug kan zien op één pagina, in één oogopslag. Lijkt me heerlijk. Dús, als je een praktische en duidelijke planner weet. Niet iets met veel kleurtjes, zwart met wit, mooi, simpel maar toch perfect; let me know!

 

2. Sporten als therapie

Geen woord aan gelogen. Na een sessie voel ik me honderd keer beter en heb ik letterlijk het gevoel dat ik de wereld weer aan kan. Ik kan mijn gedachten en taken weer relativeren en zie alles weer helder in. Ineens weet ik waar ik het moet zoeken of wat ik moet doen. Release the stress met een sportles zullen we maar zeggen!

 

3. De boel de boel laten

Rusten? Wat is dat? Ik vind het ieder geval ontzettend moeilijk maar als ik me eenmaal overgeef dan zijn mijn gedachten wel eindelijk stil. Door middel van lezen kom ik het meest tot rust. Ik zit helemaal in het boek en vergeet even alles om me heen. Als ik ‘druk’ ben begin ik het liefst weer aan iets anders wat nog in mijn hoofd zit in plaats van ontspanning zoeken, maar ik weet dat dit zo belangrijk is.

 

4. Talk it out

Praat over je gevoelens. Met een vriendin, of je partner. Je voelt je dan vaak al stukken beter. Mijn eerste reactie is soms bijten. Ik neem soms een norse houding aan. Op zoek naar dingen waar ik op kan reageren, ook al vindt ik het niet eens heel erg. Maar waarom eigenlijk? Zodat Roy dan aan me vraagt schatje wat is er? Does not make sense en zorgt juist voor meer spanning. Het is toch ook veel fijner om gewoon te zeggen wat je op je hart hebt en dit op een normale manier te delen. Iedere keer als je wilt bijten (om het zo maar even te noemen) zeg je nee tegen jezelf en doe je een stap terug. Niet happen, het is oké.

 

Ik ga nu tip 3 toepassen, lekker naar bed om te lezen. Het scheelt misschien al een stuk nu ik dit van me af heb getypt. Maar verheug me nu al op weer een paar bladzijdes uit mijn boek. Dat is ook al wat dagen geleden! Morgenochtend hoop ik dat mijn wilskracht het wint van mijn vermoeidheid en hoop ik naar de sportschool te gaan (ook iets wat al weken in mijn hoofd zit en móet afvinken. En anders hardlopen :) Het is oké. 

 

 

Wat helpt jou als je een druk voelt?

 

 

 

 

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Wanneer je hoofd overloopt – en de druk te veel wordt

  1. Ik gebruik sinds kort de passion planner.
    Wel prijzig en Moet uit amerika komen, maar voor mij is ie het (tot nu toe) absoluut waard. Heel fijn en overzichtelijk. Je kunt ook kiezen tussen kalenderjaar, schooljaar of zonder datum zodat je elk moment kunt beginnen. Als je nieuwsgierig bent, ze hebben ook een insta account. Groetjes

    1. hi Samantha
      super bedankt voor je reactie
      wat leuk dat je er zo enthousiast over bent.
      IK GA GELIJK EENS EVEN KIJKEN OP HUN INSTAGRAM ACCOUNT.
      bedankt voor je tip.
      liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *