6 tips om lijngericht gedrag tegen te gaan

We kennen het allemaal wel. ‘Maandag begin ik echt weer hoor’. Of misschien heb je met jezelf al wel afgesproken om januari 2018 van start te gaan. Maar dan écht. Je aanmelden voor de sportschool, vanaf dan minimaal drie keer per week sporten, en niet meer snoepen. En met niet meer snoepen bedoel je dan waarschijnlijk alle, maar dan ook ALLE, koek, snoep en chipjes schrappen. Je zet ALL IN. Maar wij weten allebei dat je na een paar weken voor het bijltje gaat. En nee, je hoeft je niet schuldig te voelen. Het ligt namelijk niet aan jou, maar aan je plan van aanpak. Met deze tips zorg je er voor dat je lekker in je vel gaat zitten, en je ver weg blijft van die schuldgevoelens. 

 

 

 

Wat is dat toch dat als we graag wat kilootjes kwijt willen gelijk als een wilde hyena alles schrappen van het lijstje ‘fout’ die zo langzamerhand vastgeroest zit in onze gedachten? Of misschien is er een stemmetje in je hoofd die zegt dat je gezonder moet leven? Maar wat bedoel je eigenlijk met gezonder leven? Wat wil je dan eigenlijk écht (bereiken), en waarom kunnen we niet gewoon een balans opzoeken? Ik weet het, het is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Maar deze tips zijn hier om je een eindje op weg te helpen!

 

 

#1. Probeer goed of fout te vermijden

Dit is een moeilijke voor onze gedachten. Maar probeer om niet in ‘goed’ of ‘slecht’ te denken. Misschien helpt het je om te beseffen dat je lichaam niet denkt in patat of kaas. Je lichaam denkt in de verschillende voedingsstoffen, zoals koolhydraten, vetten en eiwitten. Zolang jij at the end of the day op een mooie verdeling zit dan is je missie geslaagd. Mét of zonder stukje chocolade.

 

#2. Plan snack momentjes in

Geloof me nou maar. Je kunt beter iedere avond een koekje eten dan dat je het wekenlang weigert en vervolgens ineens de hele supermarkt op eet omdat je het immers zo lang niet hebt gegeten. Waarom zou je jezelf zo straffen? Daarnaast wordt de behoefte veel minder groot als je momentjes in plant. Je weet dan van te voren wanneer je wat gaat nemen en daar kan je dan ook content mee zijn. Moeite met één portie nemen? Kijk even verder naar tip 3.

 

#3. Maak er ook echt een momentje van

Als je besluit om een snack momentje in te plannen, maak er dan ook echt een (feest) momentje van. Zet lekker een kopje thee, serveer het koekje of stukje chocolade vanuit een mooi schaaltje of bordje in plaats van uit de verpakking te eten en ga er echt even voor zitten. Groter de kans dat je er echt van geniet en groter de kans dat je er echt een voldaan gevoel aan over houdt. Helemaal als je de verpakking gelijk weer op ruimt is de kans groter dat je niet een tweede keer loopt. Spreek met je zelf af dat je de volgende avond weer een stukje neemt.

 

#4. Doe het omdat je goed voor jezelf wilt zorgen

Doe het voor jezelf en omdat je jezelf goed wilt verzorgen. Wanneer je je focust op andere dingen tijdens het proces dan komt het resultaat vanzelf. Probeer je dus niet blind te staren op gewicht verliezen, maar kijk ook verder dan dat door te genieten van alles er om heen.

 

#5. Minimaliseer de weegschaal momenten

Je gewicht geeft aan hoe je bezig bent. Toch? EH WRONG! Dus hop hop, weg met die dagelijkse weegschaal-momenten. Tuurlijk snap ik dat het verleidelijk blijft. Dus ik ga ook niet zeggen dat je hem de deur uit moet doen, maar ik hoop wel dat je begrijpt dat je gewicht niet alles zegt. Als je er bij traint kan het heel goed zijn dat je gewicht het zelfde blijft maar dat je wel degelijk progressie boekt. Want spieren wegen nou eenmaal meer, maar nemen wel minder ruimte in beslag. Probeer daarom iedere vier weken een vast moment te pakken om te wegen en te meten. Naast jezelf wegen, meet je ook je middelomtrek op en maak je foto’s van de voor-, zij-, en achterkant.

 

#6. Beweeg

In welke vorm dan ook. Wandelen, zwemmen, fietsen, hardlopen. Het is allemaal goed! Bewegen zorgt soms voor net dat beetje extra motivatie. En eerlijk is eerlijk: als ik in de ochtend sport ben ik gedurende de dag minder geneigd om te gaan snaaien. Ik ben benieuwd of jij dat ook herkent?

 

Ik heb jullie nu een aantal tips gegeven maar eigenlijk komt het allemaal op het zelfde neer; namelijk dat je niet te streng voor jezelf moet zijn en je al helemaal niet schuldig moet voelen als je een keer een koekje of stukje chocolade neemt. Doe de dingen zoals jij ze graag wilt doen en omdat het je gelukkig maakt. Hopelijk hebben jullie wat aan de tips en als je vragen hebt mag je ze altijd stellen! Vind ik alleen maar leuk.

 

 

Tagged , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *