Dit moet je nooit doen als je gaat beginnen met hardlopen

Dat hardlopen goed voor je is dat weten we allemaal. Maar wat nou als je een poosje niet hebt hardgelopen en je begint weer? Wat moet je vooral niet doen? Ik ben onlangs weer (serieus) begonnen met hardlopen en ik deel je mijn ervaring. 

 

hardlopen, running, kilometers, beginner

 

Hardlopen zonder doel

Af en toe liep ik wel eens een rondje, maar verder dan de 5k kwam ik meestal niet. Sterker nog, soms was ik bij de drie al helemaal op. Met de gedachte dat je na een paar kilometer weer naar huis keert werkt het hardlopen niet echt motiverend. Maar sinds ik mezelf een doel heb gesteld (de 10 km, en wie weet zelfs een halve marathon in de toekomst) heb ik de smaak goed te pakken. Gemotiveerder dan ooit te voren begin ik aan mijn schema op weg naar die tien kilometer. En het gaat me tot nu toe nog heel goed af. Dus, schrijf eens op wat jij graag zou willen bereiken. Het beste is om een paar korte termijn doelen te bedenken. Bijvoorbeeld, deze week wil ik minimaal twee, of drie (you name it) keer hardlopen. Zo is de kans groter dat je gemotiveerd blijft.

 

Altijd dezelfde kant op rennen

Ik denk dat dit misschien wel de beste tip is. Ik liep als ik dan al ging, vrijwel altijd dezelfde kant op. HOE SAAI? Ik ren sinds mijn nieuwe schema allerlei kanten op en kom op plekken waar ik nooit langs ben geweest. Ik kijk mijn ogen uit en vergeet soms gewoon dat ik aan het hardlopen ben. Er valt zo veel te zien, waarom altijd dezelfde ronde rennen als het ook anders kan? Ik denk daarnaast dat je het op een of andere manier ook beter volhoudt. Doordat je niet meer die herken-punten hebt zoals: “Oh als ik hier de hoek om ben wordt ik vast weer moe” omdat je daar bijvoorbeeld voorheen altijd een dipje hebt. Daag je zelf uit door eens een andere buurt in te rennen. Dit zal zo’n grote bron van motivatie zijn!

 

Onvoldoende opwarmen

Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het feit dat je weer intensief gaat sporten. Warm je spieren goed op voordat je van start gaat. Net zo belangrijk als het opwarmen is het afkoelen. Loop even uit voordat je je run hebt beëindigd en thuis de deur binnen loopt.

 

Te streng voor jezelf zijn

Nergens voor nodig. Je hoeft niet binnen een week je doel te halen. Je hoeft niet in een keer zonder te stoppen vijf kilometer te rennen. En je hoeft ook niet te huilen als je veter los gaat. Geef je zelf een schouderklopje dat je van de bank af bent gekomen. Ben trots op jezelf omdat je het plezier (als het goed is) weer gevonden hebt en weer fris van start bent gegaan.

 

Ik kan wel zeggen dat ik de liefde voor mijn passie weer helemaal heb terug gevonden. Wat is hardlopen toch fijn. Ik heb nu een week van mijn schema er op zitten, totaal zijn dat drie hardloopsessies. Hoe bijzonder is het dat je je door (een paar keer) hardlopen nu al zo kunt voelen? Twijfel nooit om te gaan hardlopen of te beginnen hiermee omdat je denkt dat je het niet kunt. Iedereen begint ergens, en ook al loop je het eerste half uur, dat geeft helemaal niets. Want onthoud: ieder begin, is er één.

Tagged , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *